Så enkelt starter du en innsamling

Engasjer deg

  1. Finn et prosjekt du ønsker å støtte og opprett en personlig, tilpasset innsamling.
  2. Del innsamlingen din med venner og bekjente via sosiale medier, SMS, telefon etc.
  3. Famile og venner kan nå donere, legge igjen en oppmuntrende kommentar og hjelpe deg ved å støtte prosjektet du velger.
  4. Feir alle donasjoner og del høydepunktene med nettverket ditt. Dette kan bidra til at du når innsamlingsmålet ditt.

Nyttige innsamlingstips

Her kommer noen konkrete tips som kan bidra til at du når innsamlingsmålet ditt.

Last opp gode bilder/videoer

Det visuelle vekker sansene våre og gir mer engasjement. Mange gir donasjoner fordi de blir oppfordret til å gjøre det av noen de stoler på. Å legge til bildet ditt i innsamlingen skaper tillit, noe som igjen gir flere donasjoner.

Fortell om deg selv og innsamlingen

Skriv en personlig tekst der du svarer på følgende spørsmål: Hvorfor valgte du å opprette innsamlingen? Hvorfor er saken viktig for deg? Hva går pengene til? Bruk muligheten til å dele engasjementet ditt.

Sett et realistisk mål

Ikke sett målet for høyt, det er bedre å begynne med et lavere mål som du er sikker på at du kan nå, og justere det senere, om det blir nødvendig. En bra måte å sette et mål er å tenke på alle mulige givere i nettverket ditt. Prøv deretter å tenke ut hvor mye de kommer til å donere. Halver dette beløpet for å ha et godt utgangspunkt. Forhåpentligvis overgår du målet fort og kan bruke suksessen til å nå det neste målet ditt. I snitt samler hver innsamler inn 3000 kr.

Gi den første donasjonen

Når du ber nettverket ditt om donasjoner, er det viktig å sette et godt eksempel og være den første til å bidra. Dersom du er usikker på hvilket beløp du skal gi, tenk på hvor mye du forventer at dine venner og familie donerer, og gi litt mer selv.

Del innsamlingen din via e-post/meldinger

Å oppfordre venner og familie til å donere via personlige meldinger har vist seg å være et viktig verktøy for en vellykket innsamling. Direkte meldinger er personlige, og personen det gjelder kommer til å være mer tilbøyelig til å støtte deg om du tar deg tid til å skrive et par linjer til dem.

Spre ordet

Bruk sosiale medier til å dele innsamlingen din, og gjør det gjerne flere ganger. Sørg for at du fremhever lenken til innsamlingen din i alle oppdateringer og meldinger, og oppfordre nettverket ditt til å dele på dine vegne.

Hold støttespillerne dine oppdatert

Husk å takke dine støttespillere og hold dem oppdatert med relevant informasjon (milepæler, happenings, osv.)

Innsamlingstips og triks for bedrifter

Bruk visuelt innhold av høy kvalitet

Foto og videoer engasjerer bedre og øker tilliten. Inkluder profesjonelle foto og videoer som viser bedriftens engasjement i saken. Dette skaper troverdighet og oppfordrer til flere gaver.

Fortell bedriftens historie

Utarbeid en fengende fortelling som besvarer viktige spørsmål som givere kan ha:

  • Hva samler bedriften deres inn til?
  • Hvorfor er denne saken viktig for deres organisasjon?
  • Hvordan vil midlene bli brukt?

Fremhev bedriftens misjon og verdier, og forklar hvordan de stemmer overens med innsamlingsaksjonen. Ved å dele deres reise og innflytelse kan dere inspirere andre til å bidra.

Sett realistiske og oppnåelige mål

Å starte med et realistisk innsamlingsmål kan øke selvtilliten og momentum. Vurder bedriftens nettverk for å sette et oppnåelig mål. Når dere nærmer dere eller overgår dette målet, kan dere vurdere å justere det høyere for å opprettholde momentum.

La bedriften gi den første gaven

La bedriften og ledelsen gi de første gavene for å sette et godt eksempel for ansatte, samarbeidspartnere og kunder. Dere kan også velge å matche alle ansattes gaver.

Utnytt ledelsens støtte

Be direktøren eller en annen toppleder om å introdusere innsamlingen via e-post eller en kunngjøring. Ledelsens støtte øker troverdigheten og motiverer til bredere deltakelse i organisasjonen.

Forsterk via LinkedIn og andre sosiale plattformer

Del innsamlingen på LinkedIn og oppfordre ansatte til å dele den videre. Dette øker deres rekkevidde, da ansatte kan dele sin stolthet over bedriftens initiativ. Bruk også andre sosiale medier som Facebook, X og Instagram for å maksimere rekkevidden.

Engasjer hele bedriften og vis fremdrift

Hold innsamlingen i fokus ved å informere alle og vise fremdrift:

  • Informer og engasjer: Bruk bedriftens kanaler som intranett, nyhetsbrev eller e-post til hele bedriften for å dele innsamlingens formål og mål. Personlige meldinger understreker viktigheten av hver gave og fremmer samhold.
  • Vis fremdrift synlig: Bruk de innebygde funksjonene til å vise live oppdateringer om deres innsamling på kontorets skjermer i fellesområder. Dette holder alle informert og motivert, slik at initiativet forblir i fokus.

Ved å kombinere kommunikasjon og synlig fremdrift oppfordrer dere til felles deltakelse og bevarer entusiasmen.

Introducer vennlige konkurranser og milepæler

Motiver ansatte ved å sette innsamlingsmål og starte konkurranser mellom avdelinger eller grupper. Tilby små premier eller anerkjennelser for å nå mål eller lede i gaver. Dette fremmer samarbeid, øker moralen og tilfører glede til innsamlingsarbeidet.

Utnevn medarbeider-innsamlingsambassadører

Er dere en stor bedrift, kan dere utnevne ansatte som 'innsamlingsambassadører' til å promotere initiativet i sine avdelinger. Ambassadørene deler oppdateringer, besvarer spørsmål og holder engasjementet høyt i hele bedriften.

Hvorfor starte en innsamling?

Det finnes mange anledninger der en digital innsamling kan passe inn. Her er noen få forslag:

  1. Aktiviterer: Løping, sykling, klatring eller hvilken som helst annen aktivitet som innebærer en utfordring for deg. Fortell nettverket ditt hvorfor du gjør det og be dem om å motivere deg til å prestere ytterligere ved å donere.
  2. Fødselsdager, bryllup eller andre begivenheter: En perfekt anledning til å la venner og familie vite at i stedet for materielle gaver, ønsker du at de støtter innsamlingen din.
  3. Frivillig arbeid: Om du er frivillig, har du sannsynligvis en fortelling å dele. Del opplevelsene dine og vis alle hverdagslivet ditt som frivillig. Vi er sikre på at det kommer til å varme hjertene til vennene dine og inspirere dem til å bidra til formålet ditt også.
  4. Minnesgave: Har noen du er glad i gått bort? Minnes dem ved å samle inn penger i deres navn.
  5. Høytider: I stedet for julegaver kan du ønske deg bidrag til et formål som er viktig for deg.
  6. Fordi du vil: Du må ikke ha en spesiell grunn for å starte en innsamling, om kreftsaken er viktig for deg er det en god nok grunn.